2017/18
25541 - Philosophy and Cinema
Optional
5.5. Bibliography and recommended resources
General introductions to the aesthetics of cinema, manuals and methodologies of film analysis:
Aumont, J. / Bergala, A. / Marie, M., Vernet, M.: Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1985.
Benet, Vicente J., La cultura del cine. Introducción a la teoría y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004
Bordwell, David / Thompson, Kristin: El arte cinematográfico. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1995.
Carmona, Ramón: Cómo se comenta un texto fílmico, Madrid: Cátedra, 2000.
Carroll, Noël / Choi, Jinhee (eds.) Philosophy of Film and Motion Pictures. An Anthology, Blackwell Publishing, Malden, Oxford, Victoria, 2006.
Casetti, Francesco / Di Chio, Federico: Cómo analizar un film, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 2001.
Casetti, Francesco: Teorías del cine 1945-1990, Madrid: Cátedra, 2000.
- Andrew, Dudley: Las principales teorías cinematográficas, Rialp, Madrid, 1993.
Pezzela, Mario: Estética del cine, Machado Libros, Madrid, 2004.
Stam, Robert / Burgoyne, Robert / Flitterman-Lewis, Sandy: Nuevos conceptos de teoría del cine. Estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis, intertextualidad, Paidós, Barcelona, 1999.
Zunzunegui, Santos: La mirada cercana. Microanálisis fílmico, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1996.
General bibliography of the subject:
A.A.V.V.: Desmontaje: Film, vídeo / apropiación, reciclaje, Valencia, IVAM. Institut Valencià d’Art Modern; MNCARS. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía; Arteleku; Kijkhuis. World Wide Video, 1993.
Arnheim, Rudolf: El cine como arte, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1990.
Bazin, André: ¿Qué es el cine? RIALP, Madrid, 2001.
Carroll, Noël: Theorizing the moving image, Cambridge University Press, 1996.
Carroll, Noël / Choi, Jinhee (eds.): Philosophy of Film and Motion Pictures, Malden / Oxford / Victoria: Blackwell, 2006.
Catalá, Josep María: La puesta en imágenes. Conceptos de dirección cinematográfica, Barcelona, Buenos Aires, México, Paidós, 2001.
Chateau, Dominique: Cine y filosofía. Buenos Aires: Colihue, 2009.
Deleuze, Gilles: La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1984.
Deleuze, Gilles: La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1984.
Fuery, Patrick, New developments in film theory, Macmillan, Londres, 2000.
Gidal, Peter (ed.): Structural Film Anthology, Londres, British Film Institute, 1978.
Howarth, Alexander / Ponger, Lisl / Schlemmer, Gottfried (eds.), Avantgardefilm Österreich. 1950 bis heute, Viena, Wespennest, 1995.
Lastra, Antonio (ed.): La filosofía y el cine, Madrid: Verbum, 2002.
Livingston, Paisley / Platinga, Carl (eds.): The Routledge Companion to Philosophy and Film, Londres y Nueva York: Routledge, 2009.
Metz, Christian: Lenguaje y cine, Planeta, Barcelona, 1973.
Mitchell, W. J. Thomas: Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual, Madrid: Akal, 2009.
Morin, Edgar: El cine o el hombre imaginario, Barcelona: Paidós, 2001.
Ortega, María Luisa / Weinrichter, Antonio (eds.) Mystère Marker. Pasajes en la obra de Chris Marker, Madrid, T&B Editores, 2006.
Pena, Jaime (ed.): Historias extraordinarias. Nuevo cine argentino 1999-2008, Madrid, T&B Editores, 2009.
Pezzela, Mario: Estética del cine, Madrid: Machado Libros, 2004.
Rancière, Jacques: La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine, Barcelona: Paidós, 2005.
Rees, A. L.: A History of Experimental Film and Video: From the Canonical Avant-Garde to Contemporary British Practice, Palgrave MacMillan, 2011.
Romaguera y Ramio, Joaquim / Alsina Thevenet, Homero (eds.): Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimienzos. Disciplinas. Innovaciones, Madrid: Cátedra, 1998.
Rubio Marco, Salvador: Como si lo estuviera viendo (el recuerdo en imágenes), Machadolibros, Madrid, 2010.
Russett, Robert / Starr, Cecile: Experimental animation. An illustrated anthology, Nueva York, Cincinati, Toronto, Londres, melbourne, Van Nostrand Reinhold Company, 1976.
Sánchez-Biosca, Vicente: Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 2004.
Sobchack, Vivian: The address of the eye: a phenomenology of film experience, Princeton: Princeton University Press, 1992.
Stam, Robert / Burgoyne, Robert / Flitterman-Lewis, Sandy: Nuevos conceptos de teoría del cine. Estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis, intertextualidad, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1999.
Sitney, P. Adams, Visionary Film. The american avant-garde 1943-2000, Oxford, Nueva York, Ofxord University Press, 2002.
Tarkovski, Andrei: Esculpir en el tiempo. reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine, Rialp, Madrid, 2002.
Torregrosa Puig, Marta (coord.): Imaginar la realidad. Ensayos sobre la representación de la realidad en el cine, la televisión y los nuevos medios, Zamora, Comunicación social ediciones y publicaciones, 2010.
Wees, William C.: Recycled Images. The Art and Politics of Found Footage Films, Nueva York, Anthology Film Archives, 1993.
Žižek, Slavoj: Lacrimae Rerum. Ensayos sobre cine moderno y ciberespacio, Debate, Madrid, 2006.
General literature for the seminar*:
Adorno, Th. W: El ensayo como forma, Barcelona: Ariel, 1962.
Barceló Morte, Lola / Fernández de Castro, David: Monos como Becky. La lobotomía como eje de reflexión sobre locura, medicina y ética a partir del documental de Joaquín Jordá y Nuria Villazán, Barcelona: Virus, 2001.
Barnouw, Erik: El documental. Historia y estilo, Barcelona: Gedisa, 1996.
Catalá, Josep María / Cerdán, Josetxo / Torreiro, Casimiro (coord.): Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España, Ocho y medio / Festival de cine de Málaga, Madrid, 2001.
Corrigan, Timothy: The Essay Film. From Montaigne, After Marker, Nueva York: Oxford University Press, 2011.
Elsaesser, Thomas (ed.) Harun Farocki: Working on the sight-lines, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2004.
García López, Sonia / Gómez Vaquero, Laura (eds.) Piedra, papel y tijera. El collage en el cine documental, Madrid, Ocho y medio, libros de cine, 2009.
Gubern, Román: Val del Omar, cinemista, Granada: Diputación de Granada, 2004.
Ledo, Margarita: Del Cine-Ojo a Dogma95. Paseo por el amor y la muerte del cinematógrafo documental, Barcelona: Paidós, 2004.
Lucaks, Georg, El alma y las formas, Barcelona: Grijalbo, 1970.
Manresa, Laia: Joaquín Jordá. La mirada lliure, Barcelona: Filmoteca de Catalunya, 2006.
Martín, Carlos (coord.) En esto consistían los paraísos. Aproximaciones a Basilio Martín Patino, Granada: Diputación de Granada, 2008.
Nahum, Alberto: “La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual”, Revista Comunicación y sociedad, Vol. XIX, Núm. 2, Universidad de Navarra, 2006, pp. 75-105.
Nancy, Jean-Luc: La representación prohibida. Seguido de la Shoa, un soplo, Buenos Aires, Madrid: Amorrortu, 2006.
Nichols, Bill: La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental, Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1997.
Nora, Alter: “The Political Im/perceptible in the Essay Film: Farocki’s “Images of the World and the Inscriptions of War””, en New German Critique, núm. 68, Special Issue on Literature, primavera-verano Duke University Press, 1996, pp. 165-192.
Ortega, María Luisa (coord.): Nada es lo que parece. Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España, Madrid: Ocho y medio, 2005.
Ortiz Echagüe, Javier (ed.): Escritos de técnica, poética y mística. José Val del Omar, Barcelona: Ediciones La Central, 2010.
Quintana, Ángel: Después del cine. Imagen y realidad en la era digital, Barcelona: Acantilado, 2011.
Quintana, Ángel: Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades, Barcelona: Acantilado, 2003.
Rancière, Jacques: El destino de las imágenes, Pontevedra: Politopías, 2011.
Rascaroli, Laura: “The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments”, en Framework 49, núm. 2, Detroit: Wayne University Press, Otoño 2008, pp. 24-47.
Sánchez, José A.: Prácticas de lo real en la escena contemporánea, Visor, Madrid, 2007.
Torreiro, Casimiro / Cerdán, Josetxo (eds.): Documental y vanguardia, Madrid: Cátedra, 2005.
Weinrichter, Antonio: Desvíos de lo real: el cine de no ficción, Madrid: T&B, 2005.
Weinrichter, Antonio (dir.,): La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo, Navarra: Punto de vista, 2007.
* The specific bibliography of the seminar will be made available to the students before the start of the seminar.